Durven kiezen voor de lange termijn: waarom commitment het verschil maakt

Schrijver

Marieke Peeters

Onderwerp Nieuws
Gepubliceerd op

24 oktober 2025

Technologie speelt een cruciale rol om de uitdagingen in de zorg het hoofd te bieden, maar dan moeten zorgorganisaties wel durven investeren in innovaties die zich blijven doorontwikkelen. “Wie nu anticipeert op wat kansrijk is, bouwt aan de zorg van morgen,” zegt Maartje Claassen, CEO van SARA.”.  

Van zorgen voor naar zorgen met elkaar 
De uitdagingen in de zorg zijn duidelijk. Steeds meer mensen met een zorgvraag, steeds minder mensen die die zorgvraag gaan bedienen. De oplossing zit volgens Maartje in een fundamentele verschuiving. “In Nederland zijn we gewend dat, zodra iemand naar een verzorgingstehuis gaat, de zorgprofessionals alles overnemen van de mantelzorg. Terwijl dat helemaal niet hoeft. Wij, en ook de zorg, willen naar een systeem waarin we mét elkaar zorgen voor kwetsbare mensen.” En in dat ‘met elkaar’ hoort ook technologie thuis, naast mantelzorgers, familieleden, vrijwilligers en buurtgenoten. 

Vaker de handen vrij 
SARA biedt op dit moment al concrete ondersteuning. “Als zorgmedewerker kan je niet op twee plekken tegelijk zijn. Door het inzetten van SARA help je cliënten die bijvoorbeeld veel onrust ervaren of mensen die behoefte hebben aan zelfredzaamheid. En daarmee ook de medewerker, die wat vaker de handen vrij heeft.” 

Eerste triage 
Voor de toekomst zijn er nog veel meer mogelijkheden. SARA kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan domoticasystemen, zodat alarmeringen niet alleen naar de medewerker gaan, maar ook naar SARA. Die kan dan een eerste inschatting maken: is het een vraag om aandacht of om zorg? Door SARA die eerste triage te laten doen, hoeft de medewerker niet direct op elk piepje te acteren en kan gerichte aandacht worden besteed aan wie het op dat moment het hardst nodig heeft. 

Mobiliteit 
Ook aan uitbreiding van SARA’s mogelijkheden wordt gewerkt. Op dit moment wordt SARA nog door een zorgmedewerker van A naar B gebracht. We willen dolgraag een zelfrijdende SARA, maar is dat wel de beste oplossing? “Zelfrijdende auto’s vind je ook nog niet op de weg, en dat heeft een reden,” zegt Maartje. “Misschien is het for the time being wel beter om een compacte SARA-variant te ontwikkelen die op het nachtkastje staat van iemand die ’s nachts vaak onrustig is. Doet SARA de eerste triage door vast te stellen wat er aan de hand is, dan scheelt dit al het nodige loopwerk voor de zorgmedewerker. Soms is de slimste innovatie niet de meest complexe.” 

Zonder commitment geen doorontwikkeling 
Om de geplande stappen te kunnen zetten is commitment nodig van zorgorganisaties. “Als zij geen commitment geven, wordt het lastig om investeringen te krijgen die ons helpen om SARA door te ontwikkelen,” stelt Maartje. “Bovendien hebben wij deze zorgpraktijk nodig om de goede dingen te kunnen bouwen, om te weten waar cliënten en zorgmedewerkers écht baat bij hebben.” 

De kracht van publiek-private samenwerking  
Investeerders, technologieontwikkelaars en zorgorganisaties moeten samen aan de toekomst bouwen. Een publiek-private samenwerking is nodig om te kunnen voldoen aan de uitdagende zorgvraag waar we momenteel tegenaan lopen. Zorgorganisatie Vilente laat zien hoe dat werkt. Zij hebben verschillende leveranciers bij elkaar gebracht en samen een subsidie aangevraagd om aan een gezamenlijke visie te bouwen. Zo’n subsidie hoeft niet alle kosten te dekken, maar creëert wel commitment: alle partijen investeren mee en hebben belang bij het resultaat. 
 
Kies voor technologie die meebeweegt 
Een valkuil bij het kiezen van technologie is volgens Maartje dat organisaties vaak kiezen voor iets wat ze al kennen, iets waarvan ze weten dat het al honderd procent werkt. “We willen wel slimmer en efficiënter werken, maar durven nog niet zoveel te veranderen aan het proces. De uitdaging is om ook te kiezen voor technologie die het werkproces fundamenteel verandert. Er zit een wezenlijk verschil tussen het optimaliseren van een bestaande werkwijze of iets echt fundamenteel anders doen. Verbeteren en innoveren zijn niet hetzelfde en vragen om andere competenties. Die stap durven zetten, dat maakt het verschil.” 

Van personeelsbudget naar slimme inzet 
De businesscase is helder. “Als je SARA één uur per dag inzet waardoor de medewerker op dat moment iets anders kan doen, ben je al uit de kosten.” SARA kan gefinancierd worden uit het personeelsbudget. Handig voor als je wel budget hebt voor personeel, maar niet aan genoeg goede mensen kunt komen. Plan SARA in bij cliënten, zorg dat ze structureel onderdeel gaat uitmaken van de zorg. Door haar ook echt in te roosteren, haal je het maximale uit SARA.” 

Durf vooruit te kijken 
Maartjes advies aan zorgbestuurders is helder: “Durf je nek uit te steken en kies voor de langere termijn. Kijk vooruit en heb een strategie. Ga na met welke leveranciers je al samenwerkt en wat je verder nog nodig hebt. Daarna zorg je dat alle partijen connecten. Veel organisaties hebben bijvoorbeeld al sensortechnologie die signaleert wanneer een cliënt onrustig is, maar missen de stap daarna. SARA is een prachtig, waardevol product dat nog veel mooier kan worden als we maar samenwerken. Durf door te zetten, ook als het even tegenzit! Juist daar leren we met elkaar van en het maakt de technologie alleen maar beter en beter.” 

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details