Wijnie de Wit straalt als ze vertelt over de komst van SARA bij Severinus. “SARA is een echte ondersteuner geworden die ons helpt zinvolle momenten te creëren voor onze cliënten,” legt de regiebegeleider uit. “Wat ons vooral opvalt is dat SARA capaciteit levert op momenten dat wij er als team niet kunnen zijn. Zij vult die lege momenten perfect in.”
Bij Severinus wisten ze begin dit jaar precies hoe ze SARA wilden verwelkomen. “We hebben het echt feestelijk aangepakt,” vertelt Wijnie enthousiast. “Een geboortebord in de tuin, de bestuurder kwam langs en we hebben beschuit met muisjes gegeten om SARA welkom te heten.” Dit warme ontvangst zette meteen de juiste toon voor het hele team.
Onderprikkeling tegengaan
Wijnie en haar collega’s kozen bewust voor SARA, omdat ze veel lege momenten zagen bij hun cliënten. “Met name in de ochtend, als we onze cliënten een voor een klaarmaken voor de dag, lopen we aan tegen het feit dat sommigen van hen onderprikkeld raakten door het vele wachten. Ze vallen in slaap of gaan opzoek naar begeleiding die op dat moment bezig is met de zorg voor andere bewoners. Natuurlijk zouden wij ook het liefst met iedereen persoonlijk een liedje zingen of een boekje lezen, maar daar hebben we helaas simpelweg de tijd niet voor.”
Maatwerk voor elke cliënt
SARA wordt vooral ingezet voor individuele momenten. “We zien dat ze het meeste effect heeft als we haar een-op-een inzetten voor de invulling van lege momenten. SARA biedt content op niveau, aangepast aan de interesse van de cliënt. De een houdt van carnavalsmuziek, bij anderen werken filmpjes beter.” Voor elke cliënt kan een persoonlijk profiel worden aangemaakt op basis van hun interesses. “Het maakt SARA ook veel persoonlijker dat ze de cliënten bij hun naam noemt,” legt Wijnie uit. “Dat zorgt voor meer herkenning en verbinding.”
Van belevingsgericht naar activerend
Wijnie ziet kansen om SARA in te zetten voor verschillende doelgroepen binnen Severinus. “Bij onze EMB-cliënten (ernstig meervoudige beperking, red.) gebruiken we SARA vooral belevingsgericht, maar ik zie mogelijkheden om SARA ook bij cliënten met een matig verstandelijke beperking in te zetten. Daar kan SARA juist activerend werken, bijvoorbeeld door samen bewegingsoefeningen te doen of spelletjes te spelen.”
Geluksmomentjes
De cliënten waar SARA nu wordt ingezet hebben een ontwikkelingsniveau van baby tot peuter, wat betekent dat de aanpak heel specifiek moet zijn. “Er zijn cliënten die een te korte spanningsboog hebben voor SARA, anderen zie je juist aandachtig naar haar kijken en glimlachen. Zij halen hun geluk niet uit een dagje Efteling of een vakantie over de grens. Zij genieten van veel kleinere dingen, van de unieke interactie met SARA bijvoorbeeld. Ze kunnen niet vertellen hoe ze zich voelen, maar als je goed kijkt, zie je dat die geluksmomentjes er echt zijn.”
Succesfactoren voor implementatie
Volgens Wijnie zijn er duidelijke randvoorwaarden voor succes. “Je moet enthousiast zijn en goede begeleiding krijgen. De ondersteuning van SARA tijdens en na de implementatie was cruciaal. Onze vaste contactpersoon Lea kwam geregeld binnenlopen om te zien of alles lukte en of we nog vragen hadden. Die nabijheid heeft ertoe geleid dat SARA een echte ondersteuner is geworden die ons helpt zinvolle momenten te creëren voor onze cliënten.”